در حال بارگذاری ...
  • صد سال تنهایی حاج عبدالله والی در بشاگرد

    کارگردان مستند صد سال تنهایی که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، گفت: در این مستند به ۲۳ سال حضور و کار جهادی مرحوم حاج عبدالله والی در منطقه بشاگرد پرداخته ام.

    به گزارش خبرنگار سینمایی ما، مهدی فارسی که امسال با مستند «صد سال تنهایی» در بخش مستند های بلند و همچنین جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره این مستند گفت: موضوع این مستند بخشی از زندگی مرحوم حاج عبدالله والی در سال هایی است که در منطقه محروم بشاگرد ( از شهرستان های استان هرمزگان) بودند. ایشان ۲۳ سال در آن منطقه حضور داشته و از آنجا محرومیت زدایی کردند و در همان ماجراها و زمانی که درگیر ادامه کارهایشان بودند نیز از دنیا رفتند. ما در مستند «صد سال تنهایی» سعی کردیم تا حدی آن سال ها را به تصویر بکشیم.

    این مستندساز در رابطه با علت حضور این اثر در بخش شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت نیز بیان کرد: فکر می کنم به دلیل مفهومی که در این مستند وجود داشت و به واقع به دلیل روحیه ای که مرحوم والی داشتند این اتفاق افتاده است. مرحوم والی توانست در مدت حضورش در آن منطقه از خودش پشتکار زیادی نشان دهد. ایشان در آن مدت تلاش کرد تا افراد زیادی با سلایق و افکار مختلف را در آن منطقه جمع کند و هر آنچه در توان دارد برای بشاگرد انجام دهد. اگر ایشان نبود شاید در آن منطقه اتفاقات دیگری رخ می داد.

    فارسی در پاسخ به این سوال که مستندهای ژانر جنگ اساساً باید چه ویژگی هایی داشته باشند، گفت: من در حوزه جنگ کار نکردم و تخصصی ندارم اما بخشی از مستندهای جنگی تاریخ است، اینکه بتوان تاریخ را درست بازنمایی کرد نکته مهمی است. البته آن چیزی که از جنگ برای ما نقل کردند و در سینما هم سعی شده منتقل شود، فقط صرف تاریخ نبوده و روحیه، منش و ویژگی های فردی که محرک افراد در آن زمان بودند نیز سهم زیادی در این میان داشته است، نکته ای که در این دوره و زمانه جای آن واقعاً خالی است. آن سبک زندگی و منش افراد آن دوران، مسائلی هستند که در روزمرگی های زندگی ما کمتر به چشم می آید.

    وی با اشاره به بحث تکنیکال و فنی مستندهایی که در ژانر جنگ قرار می گیرند نیز تصریح کرد: با ابزاری که در حال حاضر دراختیار مستندسازان قرار می گیرند شاید چندان نتوان تقسیم بندی های این چنینی انجام داد اما امروزه امکانات و گزینه های زیادی وجود دارد. برای مثال بعضی فیلم ها هستند که در این چند ساله مطرح هم شده اند و به لحاظ فنی کارهای بسیار خوبی بودند اما در محتوا نمی توان آنها را مستند نامید. در واقع در حال حاضر با تکنولوژی هایی که در دسترس فیلمسازان است تعاریف با آن مفهوم کلاسیکش فاصله زیادی پیدا کرده اند. اما در کلیت، آن چیزی که به نام سینمای جنگی می شناسیم، بخشی از آن به تاریخ بر می گردد و هر چقدر که بتوان آن را بهتر و عمیق تر بازنمایی کرد به آن تعریف کلاسیک نزدیک تر است.

    فارسی در پایان یادآور شد: ما در منطقه ای هستیم که دائماً اتفاقات عجیب و غریب در آن پیش می آید، با همین شرایط در عصر معاصر نیز مستند جنگی با ویژگی های خودش ساخته می شود و تاریخ خودش را دارد، چرا که همانطور که گفتم تاریخ می تواند یک بخشی از این ماجرا باشد.

    به گزارش فارس، عبدالله والی در سال ۱۳۶۰ از سوی نماینده ولی فقیه و سرپرستی کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت فقرزدایی به هرمزگان مأمور شد. او در این سفر با منطقه محروم بشاگرد از توابع شهرستان میناب آشنایی پیدا کرد و آن را گزارش کرد و سال بعد مأمور به حضور در منطقه و بهبهود وضعیت آن شد. او بیش از دو دهه در بشاگرد با اجرای طرح های گسترده عمرانی، مردم محروم این منطقه را از فقر مطلق رهانید و چهره قبلی این منطقه را به کلی دگرگون کرد.

    عوامل تولید مستند «صد سال تنهایی» عبارتند از کارگردان: مهدی فارسی، مجری طرح: علی اصغر رضایی، تصویربردار: محمدعلی پوراسد، مدیر تولید: میکائیل احدزاده، پژوهش و آرشیو: انسیه جهانشاهلو، راویان گفتار متن: ناصر طهماسب و مهدی سلطانی، تهیه کننده، نویسنده متن و تدوینگر: محمدعلی فارسی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

    نخستین نمایش این مستند ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۰ آذر در سالن ۱ پردیس چارسو است.